Min häst kostade mig inte 150tusen, är han dålig?

Jag tror många kan hålla med om att ridsporten är väldigt märkesfixerad, jag inkluderar mig själv. Jag tycker det är superkul att handla nya grejer till Frodo, inget fel med det. Något som däremot också är väldigt mycket ridsport är - va är din häst efter?

Vad har din häst för stam? Vad har Frodo för stam? Frodo har polsk stam, han är en polsk häst vars pappa är okänd. När jag kommer till nya platser eller nya tränare exempelvis kommer alltid första standadfrågan. Inget fel med det, kul att veta vad hästen är ifrån. Det är istället inställningen många får när de får veta, han har inga godkända försäldrar och ännu värre, inte ens en registrerad pappa. Det blir snarare ett *hm, okej.. Kan kan hoppa endå? Kan han röra sig endå?*

Nu överdriver jag, men ungefär den reaktionen får man. När någon frågar mig vad Frodo är efter säger jag oftast bara polsk stam och ofta får jag då kommentaren att de inte känner till den polska häststammen och så blir dom nöjda endå, utan att dömma honom.

På kliniken däremot fick jag en kul reaktion där Henrik min veterinär snarare reagerade positivt, kul med lite nytt blod sa han.

Men är min häst dålig för att han inte har Cuper, Cardento eller Robin Z i stammen? Är han talanglös för det?

Nej, det är han inte. Men många dömmer honom och jag tycker det är fel.

Varför inte se hästen efter hur han är och inte för vad han föräldrar har gjort? Måste avkomman bli bra bara för att den har bra stam? Jag är trött på att folk ser ner på honom pga av det!


Kommentarer
Postat av: emelie

Min nuvarande häst har gråa papper för att hennes morfar inte va godkänd, Men en superfin häst endå.

och min förra tävlingshäst kom från Lettland, men han va den folk tittade efter på framhoppningen endå. Man ska inte dömma dem efter färgen på pappret.

2011-11-25 @ 23:11:35
URL: http://komkoma.blogg.se/
Postat av: emilie persson

Jag håller med dig helt och hållet! En av mina bästa hästar ja någonsin haft hade helt okända föräldrar, men de va också han som hoppade bäst av alla ja någonsin haft tillskillnad på dom ja haft med superstam!

2012-05-19 @ 13:01:01
URL: http://www.misspersson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0