Mina hästar genom åren

Tänkte göra ett inlägg med mina hästar jag haft genom åren, för visst saknar man sina älsklingar, sjukt mycket!

Freja

När jag var 7 år fick jag min första häst, en 4årig shettlandsponny som heter Freja. Hon var mycket hanterad fran marken och inkörd. Däremot tyckte hon ridningen var läskig, barbacka ska vi inte ens tala om! Men så var hon ju bara fyra år också. Varje gång vi red skenade hon iväg, jag skrek och tillsalu ramlade jag av. Efter ett tag när hon skenade slutade jag skrika men ramlade fortfarande av. Några gånger till satt jag kvar och ni ska veta vilken balans det gav mig! Haha!

Vi tävlade ponnytrav i ganska många år och när vi båda tog license travade vi ett lopp på typ 4 miuter, det är en grymt dålig tid! Men vi slutade med flaggan i topp och sista året på tiden 2,39, vilket är en riktigt bra tid :) Sålde henne pga jag föll för ålderssträcket.



Sunset Glow
Sunset var en ohanterad hingst, Welsh mountain, som min hovslagare kände till. Åkte och tittade på honom och köpte honom tillsammans med min barndomskompis. Vi började på med hans utbildning, red och körde in honom. Visade honom på 3års och han blev Godkänd hingst och vann klassen. Dessvärre var han lite speciell, han är världens snällaste MEN var hingsttjurig, och då menar jag verkligen tjurig, åsnetjurig. Slutade med att vi fick kastrera honom och han blev en kanonvalack! Han såldes pga jag blev för lång för honom. Dessvärre krashade hela min dator så har ingen bild nu, men han är rödskimmel :)

Dobbin

När Sunset fortfarane var hingst rymmde han till Freja och i fullgalopp hängde han efter henne och hon blev betäckt. Vi hade alltid skojat lite om vad det kunde bli ellan Freja och Sunset, Freja som har världens underbaraste lynne och Sunset som var så otroligt snygg! Ett år senare kom en liten knåte, hingsten Dobbin. Vilken häst, aldrig en sur min, sjukt lätt lärd. Han är 4,5 år idag och hos en tjej som tränar honom i körning :) Vilken är från dagen då han föddes, alltså 4,5 år gamal bild, bilden är på Freja, Dobbin och mig :)

Sjärnfall
Jag letade efter ett russ att tävla och träna i ponnytrav när Freja väntade föl, jag hittade Stjärnfall. Hade mycket mailkontakt med de och de berättade att han var "lätt i baken" men inte mer än så. Vi åkte ner till Jägersro och tittade på honom när han skulle springa ett lopp. Åh jag minns honom, hans stor bläs syntes miltal, så fin. Men så såg jag uttrycket "lätt i baken". Efter loppet började han slå, och slutade inte förens kunsken var av. Men jag kunde helt enkelt inte släppa honom. Trots att hela min släckt försökte avråda mig att köpa honom blev det köp.

Visade sig att han stod i box och var ute 15 min i en 10x10 meters lerhage utan hagkompisar. Så han gick från nervös och spänd till en riktigt cool på nolltid. Även om vi hade våra bakslag, men han såldes nu i sommar pga jag slutade med travet. Underbar häst!


Dite Perché
Dite köpte jag för 2,5 år sedan, importerde henne från Danmark där hon blev misshandlad. Det tog mig nästan 3 timmar första gången jag skulle tränsa henne och hon började svettas så fort hon kom in i stallet. Hon är verkligen en häst med ett hjärta av guld, hon står alltid lös i stallgången och är bara allmänt söt. Hon är ingen knähäst som vill stå och gosa hela tiden, hon tycker det är mysigt att bli kliad i pannan men ser hellre att man står och borstar henne. Just nu står hon tyvärr skadad, hon har hovledsinflammation på båda fram och knäledsinflammation bak. Hon står på behandling och har blivit behandlad två gånger än så länge. Ska snart tillbaka till kliniken på efterbesök igen! Hon är en underbar häst som inte har turen på sin sida, alls!

 

 

Frodo
Min senaste häst, min 4åriga, snart 5åriga bäbis! Köpte honom från Polen, osedd i sommras. Han var ganska stirrig när han kom efter en lång resa men kom snart till ro. En häst som är lite bufflig, "oj, va du där sorry!" men gör alltid sitt bästa och väldigt lättlärt. Lärde sig framdelsvändning på 2 träningspass exempelvis. Han är en häst med outtömlig energi, vill bara mer och mer. Han är en ganska svårriden häst som måste hålla på mattan om jag säger så, annars får han en häst som bara vill springa. Men han är min gos, min hästen som bara vill vara alla till lags och stå och gosa :)


Kommentarer
Postat av: Sofia

SV: Cream låter intressant! Vad kommer det kosta?

2011-01-06 @ 16:55:19
URL: http://eliinsofiia.webblogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett John Whitaker-schabrak!

vilka fina! :) vilken ängel du är som räddade dite

2011-01-06 @ 18:00:40
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Elin

Fina hästar :)) hur länge har du ridit?

2011-01-07 @ 15:29:44
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fina hästar:)

Finns det mörkgrå scapa schabraket kvar? Är det de som ser svart ut?:)

2011-01-10 @ 14:13:55
Postat av: elin

SV: okej :) då har du ju syslat med ridning länge. inte konstigt att du har haft så många hästar då ;)

2011-01-11 @ 16:11:05
URL: http://elinlagervall.blogg.se/
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Vem köpte du Frodo av? Tror vi köpt häst av samma säljare :) Köpte nyss en från polen :)

2011-01-17 @ 00:28:41
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Wicki

ang Frodo, har han någon stam? skulle vara snällt om du svarade ;)

2011-02-15 @ 19:03:23
URL: http://ponnyfotografenn.blogg.se/
Postat av: Linda Wastegren

Hej!

Såg att du ägt en ponny vid namn Sunset Glow.Vi har precis köpt en ponny med samma namn från Tingsryds ridskola.....kan det va samma.Det verkar stämma precis.Ponnyn är en jättesnäll liten latmask,men är precis en sån vi var ute efter till vår 6-åriga dotter som nybörjarponny.

Mvh Linda

2011-06-27 @ 13:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0